sib #hitchcock: wojna

1. Zagraniczny Korespondent (1940). Film – który w momencie kiedy USA nie mogło się zdecydować jakie stanowisko zająć w stosunku do wojny (albo z różnych, nie zawsze wzniosłych, powodów zachowywało neutralność), można było uznać za głos w palącej kwestii – w XXI wieku jest już tylko szpiegowską kołomyją; przy wszystkich nieprawdopodobieństwach fabuły, całkiem ciekawą i wciągającą. Zresztą gdyby komuś mało było toczącej się w zabójczym tempie akcji, to na deser dostaje kilka typowo hitchcockowskich akcentów. Moim ulubionym jest podejrzana otwarta przestrzeń, z której w tym wypadku Hitch nie wycisnął może tyle co w „Północ, Północny-Zachód„, ale ważne że jest. Poza tym kompletnie nie z tej ziemii postać grana przez George’a Sandersa – facet (jeżeli dobrze zrozumiałem) nazywa się ffolliott (przez małe f) i nawet kiedy grozi mu śmierć strzela ironicznymi uwagami i generalnie jest zbyt zblazowany, żeby się czymkolwiek przejąć. No i jeszcze scena torturowania Van Meera przez gości wyglądających i działających jakby byli jakimiś proto-bitnikami – do ich narzędzi tortur należą narkotyki wywołujące fotofobię i głośno puszczany jazz. hmmm…

2. Podejrzenie (1941). Joan Fontaine grająca brwią i Cary Grant grający karykaturę swojego ulubionego typu (beztroski birbant). Mimo, że z biegiem lat saspens prawie zupełnie wyparował, to zabawy wciąż co nie miara (coniemiara?).

3. Sabotaż 2 (1942). Naiwna przygodówka z sympatycznymi bohaterami i kilkoma ciekawymi ujęciami, w ostatniej scenie zmieniająca się w <ironia>tragedię jednostki zmiażdżonej przez tryby historii</ironia>.

4. Cien podejrzenia (1943). Nudny film, w którym w gruncie rzeczy nie ma tytułowego „cienia podejrzenia”… Ze względu na trójkąt młoda dziewczyna – figura ojca – kandydat na męża prawdopodobnie idealny materiał dla fanów Freuda. Najśmieszniejszy moment: w USA grasuje seryjny morderca bogatych wdów; policja ma na oku dwóch podejrzanych; jeden przez przypadek ginie w katastrofie lotniczej; policja uznaje sprawę mordercy wdów za rozwiązaną.

5. Łódź Ratunkowa (1944). Po wcześniejszych, głównie „jarmarcznych” propozycjach nagle diametralna zmiana nastroju. Dość powiedzieć, że w pierwszych 10 minutach dostajemy śmierć niemowlęcia i samobójstwo matki – wyraźny sygnał, że sir Alfred rozdział z policjantami, szpiegami i innymi bajkowymi postaciami (prawie nieodwołalnie) zamyka i rozpoczyna kolejny – mroczniejszy, nastwiony na psychologię i eksperymentujący z formą. W przypadku „Łodzi…” eskepryment polega oczywiście na ograniczeniu fabuły do jednej, bardzo ciasnej lokalizacji – tytułowej łódki. Cała „akcja” przenosi się w związku z tym na poziom rozgywek psychologicznych, anegdot, konfliktów klasowych, rasowych, narodowych, a napięcie (z braku zewnętrznego zagrożenia, tajemniczych spisków itp hitchcockowskich gadżetów) budowane jest w oparciu o banalną kwestię kurczących się zasobów i rosnące zagrożenia ze strony niemieckiego kapitana. Ostatni element to zresztą największa słabość „Łodzi…”, bo raz że podkopuje zbudowaną na początku filmu anty-kliszę sympatycznego nazisty (!), a dwa że z jego powodu zamiast 8-osobowej, dorosłej wersji Władcy Much Hitchowi wychodzi (wciąż ciekawa, ale szczególnie w drugiej części filmu mało odkrywcza psychologicznie) zgadywanka – o co chodzi Niemcowi? + Dla fanów stereotypów rasowych walący po oczach stereotyp czarnego a’la lata 40.

6. Oczarowana (1945). Sympatyczny film z fajną sekwencją Dalego i kilkoma idiotycznymi scenami. [mini-spoiler] Najśmieszniejszą z nich jest ta, w której Ingrid Bergman, uświadomiwszy sobie kto jest prawdziwym mordercą, w środku nocy, bez żadnej broni  idzie do jego gabinetu i mu to obwieszcza. No i ujęcie z ręką. Rotfl.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s