honeymoon killers (1970)

reż. Leonard Kastle, Donald Volkman, (Martin Scorsese?)
scen. Leonard Kastle
wyst. Tony Lo Bianco, Shirley Stoler

Legenda głosi, że Scorsese wyleciał z ekipy HK po tym jak przez kilka godzin ustawiał oświetlenie puszki piwa, która miała stać na trzecim planie w jakiejś drugorzędnej scenie. Neurotycy z artystyczną wizją nie mają szans w komercyjnym andergrandzie. Komercyjny andergrand – oksymoron? Niekoniecznie. Jasne – większość mieszkańców andergrandu ma ambicje artystyczne, ale zawsze znajdzie się jeden taki świr (czyt. producent/sponsor), który myśli, że da się wyłożyć 100.000* i zgarnąć kilka milionów.

Tutaj ten świr nazywał się Warren Steibel i miał (prawie) pełne prawo wierzyć, że się uda. „Bonny i Clyde” Penna (koszt: 2,5 miliona; wpływy: 23 miliony)  skończyli swój tryumfalny pochód przez amerykańskie kina niecałe dwa lata wcześniej – nie trzeba było być ówczesnym JJ Abramsem, żeby się domyślić, że grupa docelowa dla filmów o parze poza prawem raczej istnieje. Więc dlaczego się nie udało ? Kto wie… Może w 1969 coś się w Ameryce rzeczywiście skończyło? Może film był za nudny, albo kiepsko zrobiony. A może po prostu zbyt artystycznie przegięty w stylu filmów Watersa…?

Z tym Watersem może trochę przesadzam, ale coś na pewno jest na rzeczy. W końcu bohaterami HK są otyła psychopatyczna pielęgniarka (wyglądająca kubek w kubek jak Divine) i przegięty Latynos, oszust matrymonialny, którego wyraźnie kręcą grube i brzydkie kobiety. Poza tym od strony technicznej HK jest niemal idealnym (czarno-białym) prototypem nieporadności Różowych Flamingów. W dodatku rzecz dzieje się w latach 50-tych. No i zawiera sporo polewki z drobnomieszczaństwa, bigoterii, itd… Brakuje tylko jedzenia psich gówien… I jednej laski z fiutem… I kilku innych watersowskich wynalazków…

Koniec końców HK broni się świetnymi kreacjami aktorskimi (pierwszo i drugoplanowymi), prawdopodobieństwem psychologicznym, dziwacznością 2 głównych postaci i ogólną campowością. Queer sells. Nic dodać.

* Honeymoon Killers – $ 150.000; El Mariachi – $ 7.000; Blair Witch Project – $ 500.000; Noc Żywych Trupów (1968) – $ 114.000

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s